Про нас
Контакти
Угода користувача
Політика конфіденційності

Що таке soft skills і навіщо вони потрібні

Усі професійні навички умовно поділяють на hard skills — технічні, і soft skills — м’які або гнучкі.

Hard skills — це конкретні знання й уміння, потрібні для виконання фахових завдань. А от soft skills — це надпрофесійні навички, які допомагають нам взаємодіяти з людьми, ухвалювати рішення, вирішувати проблеми й адаптуватися до змін.

Чому soft skills — це важливо

Згідно з дослідженнями Гарварда, Стенфорда і Фонду Карнегі, саме м’які навички складають 85% успіху. Технічні навички — лише 15%.

У Google виявили: найуспішніші команди мають сильні soft skills — комунікацію, емпатію, лідерство.

Різниця між hard та soft skills

  1. Hard skills — можна навчитися у коледжі або виші, на курсах або на тренингу, підтвердити дипломом, свідоцтвом, сертифікатом.
  2. Soft skills — формуються роками, завдяки досвіду, вихованню та середовищу.

Що розвивати: список важливих soft skills

  1. Комунікація

    Уміння говорити, слухати, домовлятись, вести переговори, уникати конфліктів.

    «Не вміти спілкуватися — це як підморгувати у темряві. Тільки ви знаєте, що це відбувається.» — Уоррен Баффетт
  2. Критичне мислення

    Аналіз фактів, сумнів до інформації, логіка замість емоцій. Ця навичка допомагає перевіряти інформацію, шукати взаємозв'язок між фактами, мислити раціонально, приймати правильні рішення і формулювати сильні аргументи.

  3. Клієнтоорієнтованість

    Розуміння потреб інших, бажання допомогти, а не просто продати. Клієнт побачить турботу і заощадить час, а ви отримаєте лояльного покупця. Навички допомагають конкурувати на ринку праці, товарів і послуг.

  4. Управління проєктами

    Організація, контроль і реалізація завдань — від ідеї до результату. Людина, яка керує проектами, стоїть у центрі системи. Вона має важелі впливу та зв'язок з усіма її компонентами. Саме від неї залежить, яким буде проект.

  5. Наставництво й менторство

    Це передача досвіду, підтримка колег, розвиток команди. Щоб зростати професійно, щоб швидко підняти свій професійний рівень, потрібно, щоби вас хтось навчив. І компетенції людини, що вміє навчвти інших, безцінні.

  6. Ненасильницьке спілкування

    Говорити чесно й з повагою. Формула: факт → почуття → потреба → прохання. Навик допомагає домовлятися на нарадах і мітингах, особистому спілкуванні з колегами та близькими

  7. Уміння ухвалювати рішення

    Аналізувати ситуацію, не боятись брати відповідальність. Принятие решений — здатність осознанно вибирати краще рішення з можливих варіантів. Цей навик допомагає швидко і з максимальною користю досягти своїх цілей.

  8. Розв'язання проблем

    Не шукати винних, а шукати рішення. Бути частиною рішення, а не проблеми. Навичка рішення проблем допомагає справлятися з труднощами на роботі і в житті.

  9. Емоційний інтелект

    Розуміти власні й чужі емоції, керувати ними, будувати довіру.Бути здатним приймати емоції, мотивацію, наміри своїх і інших людей і керувати всім цим.

  10. Навчання та управління знаннями

    Здатність вчитися й адаптувати нові знання до практики. Важливо не збирати концепції та теорії, а застосовувати їх на практиці, перетворюючи на повноцінні компетенції. Управління знаннями допомагає вибирати потрібні джерела інформації, сортувати її та керувати планом навчання.

  11. Робота в умовах невизначеності

    Гнучкість, адаптивність, вміння працювати в хаосі. Плюс стрес-менеджмент. Робота в режимі невизначеності - вміння швидко реагувати на зміни умов завдання, приймати рішення, керувати проектами та своїми ресурсами.

  12. Ощадливе виробництво

    Це вміння усувати втрати і шукати слабкі місця. Ефективна робота з мінімумом зайвого і фокусом на цінність.

  13. Екологічне мислення

    Дбайливість до себе, людей, ресурсів. Усвідомленість і відповідальність. Коли ми відповідаємо за свої дії і позитивно налаштовані до світу.

  14. Саморефлексія

    Здатність аналізувати свої дії, помилки, досягнення й робити висновки. З саморефлексією ми знаходимо і виправляємо власні невірні дії і помилки.

Як визначити, які soft skills потрібні саме вам?

  1. Пригадайте ситуації, де ви досягали успіху. Які навички допомогли?
  2. Згадайте невдалі ситуації. Яких навичок не вистачало?
  3. Самооцініть себе за шкалою Дрейфуса:
    1. Новачок — діє за інструкцією
    2. Просунутий — бачить варіанти
    3. Компетентний — самостійно планує
    4. Спеціаліст — бачить системно
    5. Експерт — діє інтуїтивно
  4. Визначте, які виклики хочете вирішувати — і виберіть відповідні навички.